Dworzec zachodni

5 października 2018

Jego budowa trwała 70 dni, a remont prawie półtora roku. Zakończył się właśnie remont Dworca Zachodniego w Poznaniu, który kosztował niemal 7 i pół miliona złotych. W oczy rzuca się na pewno odnowiona elewacja, nowe okna i drzwi, ale w trakcie remontu wzmocniono też konstrukcję budynku, który miał bardzo słabe fundamenty.

 

TEKST: Anna Skoczek
ZDJĘCIA: Polskie Koleje Państwowe SA

 

Dworzec Zachodni w Poznaniu nie ma imponujących wymiarów. Do zagospodarowania jest tam powierzchnia ponad trzech basenów olimpijskich, czyli dokładnie 1420 metrów kwadratowych. W trakcie prac wymieniono poszycie dachu i wszystkie mieszczące się w budynku instalacje. – Pasażerowie będą mieli do dyspozycji nowe toalety, budynek będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, a lokale na dworcu zajęły sieci: McDonald’s, Relay, Kolporter i Ert Wypieki – mówi Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA. Ale to nie jedyne nowości, które czekają na podróżnych korzystających z Dworca Zachodniego w Poznaniu.

Trochę historii
Dworzec Zachodni w obecnym kształcie to efekt odbywającej się w 1929 roku w Poznaniu Powszechnej Wystawy Krajowej. Budynek stanął w miejscu zbudowanego w latach 1900–1904 Dworca Łazarskiego. Dworzec Zachodni w obecnym kształcie został zaprojektowany przez Władysława Czarneckiego. Początkowo miał mieć kilka pięter i pełnić też funkcję hotelową. Ostatecznie skończyło się na obiekcie parterowym, ozdobionym rzędami kolumn po obu stronach wejścia. Rezygnacja z dodatkowych pięter sprawiła, że budowa dworca w 1929 roku zakończyła się w rekordowym czasie 70 dni!
Obiekt został zniszczony podczas wojny i odbudowany w 1949 roku, a do roku 1994 nazywano go „wejściem zachodnim” do Dworca Głównego. Nazwę sprzed II wojny światowej przywrócono dopiero po renowacji, która odbywała się w latach 1992-1996.
Kolej na zmiany
Konstrukcyjna słabość dworca dawała o sobie znać przez lata. Ostatni raz w trakcie budowy przedłużenia trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju w 2012 roku. Wówczas okazało się, że fundamenty obiektu są tak płytkie, że prace poszerzające tunel do wyjścia na perony tramwajowe grożą katastrofą budowlaną. Wtedy też konieczne było wzmocnienie fundamentu Dworca Zachodniego szeregiem pali, które od strony ulicy Dworcowej są wkopane 6 metrów w ziemię, a te od strony torów kolejowych, aby utrzymać ciężar, sięgają nawet kilkunastu metrów w głąb ziemi. Konstrukcje sprzed kilku lat dodatkowo wzmocniono i dziś można już powiedzieć, że budynkowi nic nie zagraża. – Oprócz tego, po remoncie, Dworzec Zachodni został przyłączony do sieci cieplnej i energetycznej – mówi Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA. – Jak zawsze przy tego typu remontach, ważne jest też wykonanie detali konserwatorskich, takich jak rzeźba, gzymsy, lastrykowe kolumny – dodaje.
Oczywiście Dworzec Zachodni podczas remontu niejednokrotnie zaskoczył wykonawców. – W trakcie realizowanych robót zostały dokonane odkrycia konserwatorskie – mówi Michał Stilger – Po ich ocenie wykonano gzyms w holu głównym, renowację okna i wyeksponowano fragment powierzchni zabytkowego bruku. Odkryto również zamurowane, historyczne okienko, fragmenty gzymsu, który został wykonany w holu. Odrestaurowane zostały także wykonane z lastryko kolumny po obu stronach wejścia. To spora zmiana, biorąc pod uwagę, że przez lata pokrywała je warstwa tynku.

Dostępny jak nigdy
Po remoncie budynek Dworca Zachodniego będzie w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wyposażono go bowiem w tablice multisensoryczne, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, jest oznakowany tabliczkami w alfabecie Braille’a, a pod posadzką zamontowano pętle indukcyjne, które pomogą „wyczyścić” sygnały docierające do osób korzystających z aparatów słuchowych. W budynku jest też toaleta dostępna dla osób na wózkach. Gdzie podróżni będą mogli kupić bilety? – Na dworcu będą funkcjonowały cztery okienka kasowe: 2 PKP Intercity i 2 POLREGIO – mówi Michał Stilger – W ramach przebudowy wykonanych zostało 5 okienek, jednakże Koleje Wielkopolskie zrezygnowały z prowadzenia kasy, więc jedno z nich będzie nieczynne – dodaje rzecznik.
Dworzec Zachodni w Poznaniu to jeden z pierwszych dworców wyremontowanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. W tym roku, w ramach Programu Inwestycji Dworcowych, planowane jest odnowienie i oddanie do użytku 8–10 dworców. Wśród remontowanych obiektów znalazły się między innymi te w Jaworze, Żarowie, Poznaniu – Garbarach oraz Pruszkowie.