Maltanka

7 czerwca 2018

Właśnie skończyła 46 lat. W prezencie otrzymała zabieg odmładzający za 4,5 miliona złotych w postaci nowego torowiska i przystanków. Jest szansa, że zyska też prawdziwe, zabytkowe wagoniki. To jedna z trzech kolejek parkowych w Polsce. Kursuje od maja do końca września na trasie Jezioro Maltańskie – Nowe Zoo. Ma wielu przyjaciół i stałych pasażerów, w tym także… dorosłych.

 

TEKST: Joanna Małecka

ZDJĘCIA: Marek Kamiński

 

Aby parowóz poprowadził pierwszy pociąg o godzinie 10:00, trzeba zacząć go uruchamiać już o 02:30. Wszystko po to, żeby przetransportować najmłodszych do Nowego Zoo i z powrotem. To jedna z ostatnich kolejek wąskotorowych w Polsce. Od ponad 45 lat cieszy poznaniaków, najbardziej dzieci. Właśnie otrzymała prezent urodzinowy. – Gdybyśmy nie przeprowadzili remontu, groziłoby to zamknięciem kolejki, a poznaniacy, szczególnie ci najmłodsi, pewnie nie wybaczyliby nam tego do końca życia – mówi Wojciech Tulibacki, Prezes Zarządu MPK. – To pierwszy taki gruntowny remont po 45 latach. Kolejnymi etapami dla nas pozostaje utrzymanie taboru w wersji historycznej. Moim marzeniem jest, żeby kiedyś zafunkcjonowały tu oryginalne wagony, które moglibyśmy wydzierżawić, ale na to trzeba mieć odpowiednie fundusze. Ale skoro udało nam się zrealizować obecną inwestycję mam nadzieję, że i to uda się zrealizować.

Pierwsza Harcerska Kolejka Dziecięca o torze szerokości 600 mm powstała w Poznaniu w 1956 roku. Jej licząca 1,5 km trasa biegła między Ogrodem Jordanowskim a Łęgami Dębińskimi. W momencie gdy postanowiono wybudować trasę Hetmańską dla drugiej ramy komunikacyjnej miasta, okazało się, że trasa kolejki koliduje z nową drogą. W związku z tym postanowiono ją przenieść nad Maltę, gdzie funkcjonuje do dziś.

Trasa Maltanki rozpoczyna się na odnowionym dworcu kolejowym o nazwie właśnie „Maltanka”. W budynku, który powstał w 1998 roku, znajduje się kasa biletowa, nastawnia, pomieszczenie dyżurnego ruchu, pomieszczenie dyrekcji kolejki oraz restauracja. Stacja posiada dwa perony (jeden dla wsiadających, drugi dla wysiadających) i tor odstawczy, który zajmują obecnie wózki do przewozu dłużyc, a już niedługo pojawi się tam także koleba. Układ torowy tworzy pętle, dzięki czemu lokomotywa nie musi przejeżdżać na drugi koniec składu, żeby poprowadzić kolejny pociąg. Niedaleko pętli znajduje się także lokomotywownia, w której znajduje się tabor liniowy kolejki.
Za sterem parowozu siedzi elegancko ubrany maszynista.

Kolejną stacją jest „Ptyś”, tuż obok Term Maltańskich, dalej mamy „Balbinkę”, gdzie mijają się dwa pociągi. Na końcu mieści się „Zwierzyniec”. Jest to ostatnia stacja na trasie kolejki. Układ torowy powstał na kształt pętli. Znajduje się tu także tor odstawczy. Pod blaszanym dachem znajduje się kasa oraz pomieszczenie dyżurnego ruchu wraz z nastawnią. Stacja jest wyposażona w semafory świetlne.

 

 

Ciekawostki

„Borsuk” jest jedynym w Polsce parowozem wąskotorowym posiadającym dwie gwizdawki.

Po odbudowie w 1999 roku parowóz odwiedził kolejki w Żninie i w Białośliwiu.

WLs40-100 jest lokomotywą najbardziej związana z Poznaniem. Powstała w ZNTK Poznań a następni e pracowała na Łęgach Dębińskich oraz na Maltance

 

Ceny biletów:

Bilet ulgowy (przejazd w jedną stronę – 4 zł (dzieci do lat 16)

Bilet normalny (przejazd w jedną stronę) – 6 zł

Bilet wycieczkowy (przejazd w jedną stronę) – 3 zł (grupa powyżej 10 osób, dzieci do 16 lat)

Bilet rodzinny (przejazd w jedną stronę) – 18 zł (do 5 osób, w tym do 2 osób powyżej 16 roku życia)