Witamy w kwietniu! Najnowszy numer SUKCESU jest już dostępny 🌞 zapraszamy do lektury najpopularniejszego magazynu lifestylowego o Poznaniu 🌞  

Organizator:

Muzeum otwiera się na świat, ludzi i nowe technologie

04.03.2021 10:19:08

Podziel się

Muzeum Narodowe w Poznaniu zmienia się, by nadążyć za zmieniającą się rzeczywistością XXI wieku i wymogami, które stawia pandemia. Tego, kto wybierze się na zwiedzanie, czeka sporo nowości. A muzealnicy zapowiadają na ten rok kilka bardzo ciekawych wystaw, które mogą stać się wydarzeniami w Polsce. Zobaczymy najbardziej znane dzieła wielkich polskich mistrzów XIX wieku, ale też przegląd prac Magdaleny Abakanowicz, odkryjemy nieznanych malarzy i fotografa. Co bardzo ważne, nie będzie już stania w kolejkach do kasy, bowiem w aplikacji ToBilet.pl można kupić bilety i to do wszystkich oddziałów.

TEKST: ELŻBIETA PODOLSKA 
ZDJĘCIA: KAROLINA MICHALAK, ELŻBIETA PODOLSKA, MNP

Pierwsza zmiana, najbardziej widoczna - po 22 latach muzeum zmienia logo i całą identyfikację wizualną.
- Jest to nie tylko zmiana w obszarze systemu identyfikacji wizualnej, ale przede wszystkim głęboka zmiana organizacyjna, poprzedzona przeprowadzeniem szerokiej diagnozy organizacyjnej instytucji, która ma ambicje być jedną z najważniejszych instytucji kultury w Wielkopolsce, muzeum wiodącym w kraju i rozpoznawalnym w Europie i na świecie - mówi Tomasz Łęcki, dyrektor Muzeum Narodowego w Poznaniu.
- Dominujące kolory to biel i czerwień. Jest to silne nawiązanie do barw narodowych - jesteśmy wszakże Muzeum Narodowym. Biel symbolizuje czystość formy, początek, pokój i jasność, niewinność i prawdę, prostotę i minimalizm. Symbolika czerwieni to zapał, energia twórcza, odwaga, radość, szczęście, miłość, uczucie, intuicja, natchnienie, świadomość, przywództwo, działanie twórcze, a także oczyszczenie.

Inspiracją do zaprojektowania starego logo był portyk gmachu Muzeum Narodowego w Poznaniu, obecna identyfikacja zakłada w swoim projekcie wpisanie w bryłę sygnetu logo całej bryły budynku naszej siedziby.
- Można więc powiedzieć, że to swoisty dialog pomiędzy starym logo a nowym - dodaje dyrektor Łęcki. - Koncept projektu sygnetu logo zawiera przenikające się pierwsze litery nazwy naszej instytucji: Muzeum Narodowe w Poznaniu. Symbolika zawierającej się w sygnecie matematycznej wstęgi Mobiusa, to metafora nieskończoności twórczego potencjału, artystycznej inspiracji, którą z pewnością można dostrzec w zbiorach naszego muzeum.

W kształcie sygnetu zaszyta jest jeszcze jedna metafora. To symbolika drzwi otwartych, która nawiązuje do przyjętych wartości: otwartości i budowania relacji. Jesteśmy otwarci na otaczający nas świat, stając się miejscem spotkań i dialogu. Angażujemy publiczność do uczestniczenia w działaniach muzeum. Otwieramy naszą przestrzeń, likwidując bariery. Budujemy, utrzymujemy i pogłębiamy relacje z naszymi widzami i partnerami w oparciu o przyjaźń, serdeczność oraz wzajemne zrozumienie potrzeb. Wdrożenie zmiany systemu identyfikacji wizualnej skutkuje zmianą dla wszystkich dziewięciu oddziałów Muzeum Narodowego w Poznaniu.

BILETY BEZ KOLEJKI

Muzeum Narodowe w Poznaniu nawiązało ścisłą współpracę z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi. Pierwszym krokiem jest możliwość kupowania biletów do muzeum i jego oddziałów przez aplikację ToBilet.pl prowadzoną przez MTP. Jak twierdzi dyrektor Muzeum Narodowego w Poznaniu Tomasz Łęcki, dzięki tej aplikacji i bardzo ścisłej współpracy z Targami można już kupić bilety przez Internet, bez kolejek, na dogodny termin. W czasie pandemii jest to bardzo ważne.

Nasza współpraca z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi na tym się jednak nie kończy - mówi dyrektor Łęcki.
- Muzealne wydarzenia będą promowane przez targi w mieście, ale też w wydawanych przez nie gazetach. To dla nas ogromna pomoc. Wiemy też, że na tym się nie skończy, bo plany są szerokie.

Działamy dla dobra Poznania i regionu - mówi Tomasz Kobierski, prezes zarządu Grupy MTP. - Ważne jest to, że bileteria ToBilet.pl, która jest jedną z najnowocześniejszych platform sprzedaży biletów w Polsce,zapewni komfort zakupu biletów, a w tych pandemicznych czasach rozładuje podstawowe problemy w organizacji ruchu zwiedzających, czyli kolejki przy kasach. Bilet otrzymany na komórkę będzie czytany w czytnikach, nie będzie wymagał dodatkowej aktywacji, co zwiększy bezpieczeństwo widzów. Prawda jest też taka, że nie jesteśmy zwykłą kasą biletową w telefonie, jak inne bileterie.

Będziemy partnerem Muzeum w promocji wszystkich wydarzeń. Dysponujemy największym w Poznaniu systemem reklamy na wiatach przystankowych i słupach. Wszystkie interesujące wydarzenia, wystawy, które będą się odbywały, będą tam pokazywane, reklamowane.

Mam nadzieję, że dzięki tej współpracy nie tylko na tych nośnikach, ale również we wszystkich naszych mediach i portalach wydawanych przez Targi Poznańskie, będzie prowadzona komunikacja o wydarzeniach, co doprowadzi do wzrostu zainteresowania i sukcesu Muzeum Narodowego w Poznaniu. Bardzo cieszę się na tę współpracę.

ROZPOZNAWALNA MARKA

Muzeum Narodowe w Poznaniu staje się wielką atrakcją miasta i ma szansę przyciągnąć tłumy zwiedzających. Muzeum Narodowe w Poznaniu od dawna jest we wszystkich naszych oficjalnych materiałach - mówi Jan Mazurczak, dyrektor Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej.
- Zresztą działalność filmowa też na to wskazuje. W ubiegłorocznych materiałach bardzo często mówiliśmy o muzeum i jego oddziałach. Powstały dodatkowe broszury o filmie „Tarapaty 2'; powstały gry miejskie, specjalne krótkie filmy promujące. Współpraca się rozpędza. Wydaje mi się, że to Muzeum już jest punktem obowiązkowym. Bardzo się cieszymy, że się otwiera także na nowe technologie. Planujemy niedługo kolejną edycję karty turystycznej, więc wszystkie nowości uwzględnimy. Trzymamy bardzo mocno kciuki, bo to jeden z mocniejszych graczy na naszym rynku turystycznym, a jak słyszeliśmy - ambicje są ogromne. Muzeum stanie się marką rozpoznawalną już nie tylko w kraju, ale także zagranicą.

TO, CZEGO POTRZEBUJĄ ZWIEDZAJĄCY

Muzeum zmienia nie tylko identyfikację wizualną, ale też podejście do swojej działalności. Staje się otwarte na nowości, na widza, na wszystko to, co w sztuce jest nowe, ważne, co warto odnotować.
- Obecna dyrekcja bardzo dba o to, żeby muzeum otwierało się na Poznań i poznaniaków - mówi Marcin Kostaszuk, zastępca dyrektora Wydziału Kultury Urzędu Miasta Poznania.
- Zapowiadane na ten rok wystawy, a szczególnie ta otwierana w marcu "Polska. Siła obrazu", jest tym, co potrzebują zwiedzający. Wielkie działa, wielcy mistrzowie. Pamiętam, że u mojej babci w domu wisiała reprodukcja "Rejtana'' Jana Matejki,a teraz będzie możliwość zobaczenia oryginału.

PLANY PROGRAMOWE NA ROK 2021

Muzeum XXI wieku, W 100-lecie I Zjazdu Muzeów Polskich w Poznaniu, Konferencja 12-14.10.2021r.

W 1921 roku w gmachu Muzeum Wielkopolskiego (ówczesna nazwa Muzeum Narodowego w Poznaniu) odbył się I Zjazd Delegatów Muzeów Historyczno Artystycznych, który zgromadził najwybitniejszych muzeologów z Warszawy, Lwowa, Krakowa i Poznania. Zamierzano wówczas przedstawić najistotniejsze sprawy polskiego muzealnictwa w kontekście dopiero co odzyskanej niepodległości. Po upływie wieku od tamtych wydarzeń, w dniach od 12 do 14 października 2021 roku w naszym Muzeum odbędzie się konferencja naukowa, przypominająca zjazd polskich muzeologów, których czujemy się spadkobiercami.

♦ Polska. Siła obrazu, 14.03-16.05.2021r.
Kuratorka: dr Maria Gołąb

Pierwsza odsłona wystawy, przygotowana przez kuratorów francuskich we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie oraz z Instytutem Adama Mickiewicza, miała miejsce na przełomie 2019 i 2020 r. w Musee Louvre-Lens i opatrzona była tytułem : Pologne 1840-1918. Peindre I'ame d' une nation (Polska 1840-1918. Malować ducha narodu). Jej warszawską i poznańską wersję zatytułowano Polska. Siła obrazu. Celem wystawy jest ukazanie procesu kształtowania się wspólnoty pamięci i wyobrażeń związanych z rozmaitymi przejawami polskiego ducha. W całym XIX wieku wielką rolę odegrały w tym dziele sztuki piękne, przejmujące po romantycznych poetach zadania duchowego przywództwa narodu. Takie zadania sztuki kulminowały w dziele Jana Matejki, a jego obraz Upadek Polski (Reytan) otwiera ekspozycję. Narracja wystawy porządkuje dzieła wokół idei, symboli i mitów uznanych za najważniejsze dla tamtej, ale i naszej rzeczywistości. Ta wielowątkowa wystawa pokazuje dzieła najważniejszych polskich malarzy tamtego wieku, należące do kanonu polskiej sztuki, m.in. Jana Matejki, Artura Grottgera, Józefa Brandta, Józefa Chełmońskiego, Maksymiliana i Aleksandra Gierymskich, Jacka Malczewskiego, Ferdynanda Ruszczyca, Leona Wyczółkowskiego, Wojciecha Weissa, Witolda Wojtkiewicza, Stanisława Wyspiańskiego. Znalazły się na niej także obrazy mniej znane z zasobów magazynowych, przede wszystkim z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie.

♦ Magdalena Abakanowicz. Jesteśmy strukturami włóknistymi, 20.06-26.09.2021r.
Kuratorka: dr Anna Borowiec

Wystawa stanowić będzie przegląd najważniejszych realizacji i zagadnień rozwijających się na przestrzeni lat w twórczości Magdaleny Abakanowicz. Na wystawie zaprezentowanych zostanie kilkadziesiąt stojących figur różnej wysokości z cyklu Hurma oraz siedzące, skulone postaci z cyklu Plecy. Pokaz dopełniać będą obiekty rzeźbiarskie przedstawiające stojące i siedzące postaci ze zwierzęcymi głowami oraz Mutanty. Wystawa została zaplanowana jako wydarzenie towarzyszące uroczystości nadania imienia Magdaleny Abakanowicz Uniwersytetowi Artystycznemu w Poznaniu.

♦ Polska nad Bałtykiem w plakacie dwudziestolecia międzywojennego, 3.10-31.12.2021r.
Wielkopolskie Muzeum Wojskowe
Kuratorzy: dr Leszek Rościszewski, Irena Przymus

Wystawa poświęcona polskiemu plakatowi marynistycznemu okresu dwudziestolecia międzywojennego i lat powojennych, propagujących wydarzenia związane z marynarką wojenną oraz Funduszem Obrony Morskiej i Ligą.

♦ Poznański fotograf Sally Jaffe (1845-1920) 24. l 0.2021-23.01.2022r.
Muzeum Sztuk Użytkowych,
Kuratorka: Ewa Hornowska

Urodzony w Poznaniu Sally Jaffe (1845-1920) był uznanym fotografem amatorem mającym na swym koncie udział w licznych prestiżowych wystawach fotograficznych w Europie, na których zdobywał nagrody i wyróżnienia. Tworzył fotografie artystyczne i naukowe, dokumentował zabytki i utrwalał widoki różnych miast, nie tylko Poznania. Z dorobku Sally'ego Jaffe ocalało niewiele, a on sam został całkowicie zapomniany.

♦ Vilhelm Hammershoi. Światło i cisza 21 .11 .2021-23.01.2022.
Kuratorka: Martyna Łukasiewicz

Pierwsza w Polsce wystawa poświęcona jednemu z najważniejszych duńskich artystów przełomu XIX i XX wieku, która dla wielu miłośników sztuki będzie wielkim artystycznym odkryciem. Celem wystawy jest stworzenie narracji o życiu i dziełach artysty. Ze względu na monograficzny charakter wystawy, prezentacja obejmie również rzadko pokazywane akwarele i rysunki, a także fotografie będące dla Hammersh0ia autonomicznym medium twórczym. Na wystawie pokazanych zostanie 40--50 dziel najwyższej klasy, wypożyczonych przede wszystkim z kolekcji Statens Museum for Kunst oraz Hirschsprung Collection w Kopenhadze i innych europejskich muzeów i kolekcji sztuki.