Bądź zdrowy w każdym wieku

19 lutego 2020

Aż czterech na pięciu Polaków nie spełnia kryteriów Światowej Organizacji Zdrowia dotyczących minimalnej aktywności fizycznej! Co więcej – zaledwie 15 procent młodych Europejek uprawia jakikolwiek sport, a wśród chłopców odsetek ten wynosi 25 procent. Szacuje się, że do 2025 roku aż 177 milionów 5–17 latków będzie miało problem z nadwagą, a kolejne 91 milionów – z otyłością. Co robić, żeby to zmienić? Właśnie rusza kampania społeczna Rehasport pod hasłem: „Medycyna ruchu”.

 

TEKST: Joanna Małecka

WSPÓŁPRACA i ZDJĘCIA: Rehasport

 

Nie od dziś wiadomo, że aktywność ruchowa ma ogromny wpływ nie tylko na rozwój fizyczny człowieka, ale także emocjonalny, społeczny i umysłowy. Każdy rodzic oraz opiekun powinien zapewnić swojemu dziecku odpowiednią dawkę ćwiczeń w trakcie dnia. Często zaś wybierane jest rozwiązanie „wygodne”, a zarazem złe – laptop, smartfon bądź telewizor zabierają dziecku czas. Zgodnie z zaleceniami WHO, właściwy poziom aktywności to 60 minut umiarkowanego wysiłku każdego dnia. Ponadto, przez pięć dni w tygodniu, młodzi ludzie w wieku od 5 do 17 lat powinni przez 30 minut wykonywać intensywne ćwiczenia. Z kolei trzy razy w tygodniu 15-minutowy wysiłek ukierunkowany powinien być na wzmocnienie mięśni odpowiedzialnych za postawę ciała, a także zwiększających gibkość. Według badań WHO, aż 60 procent dziennego czasu młodzież spędza w pozycji siedzącej, zaś ponad 80 procent 15-letnich chłopaków i 70 proc. dziewczyn ponad dwie godziny poświęca na zabawę czy rozrywkę z tabletem bądź smartfonem. Niestety, większość z nich nie wyrasta z problemu związanego z otyłością, a około 80 procent będzie miało kłopot z nadwagą w wieku dorosłym. Szacuje się, że do 2025 roku aż 177 milionów 5–17 latków będzie miało problem z nadwagą, a kolejne 91 milionów – z otyłością.

Ruch zapobiega chorobom

Aktywność fizyczna powoduje zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy czy niektórych nowotworów. Wysiłek poprawia samopoczucie, zapobiega nadwadze oraz otyłości, a także opóźnia wystąpienie demencji. To właśnie choroby układu krążeniowo-oddechowego są najczęstszą przyczyną śmierci osób po 60. roku życia w naszym kraju. Czy można się jednak temu dziwić, skoro prawie 40 procent osób dorosłych w kraju nie jest w stanie poświęcić kilkudziesięciu minut na jeden jogging, wycieczkę rowerową czy… spacer?

Zdrowy senior

Ten sam problem dotyczy seniorów. Nic więc dziwnego, że Światowa Organizacja Zdrowia, ale także np. Komisja Europejska, podejmują działania mające na celu m.in. zwiększenie aktywności fizycznej osób starszych. To właśnie regularna aktywność ruchowa, a czasem i stonowany wysiłek fizyczny, są najlepszym działaniem prewencyjnym, pozwalającym ograniczyć ryzyko zagrożenia stanu zdrowia lub życia, a jednocześnie wprowadzić w życie proces tzw. pomyślnego starzenia się. Siedzący tryb życia, współcześnie szczególnie widoczny u osób starszych, źle wpływa na organizm, pogarsza stany układów odpowiadających za utrzymanie niezależności i samodzielności podczas każdego zwykłego dnia. Mowa tu o choćby o układach ruchu, krążenia czy oddechowym. Jak zacząć zmieniać swoje życie? Przede wszystkim – nie za szybko! Wysiłek fizyczny seniora powinien być dostosowany do stanu zdrowia i możliwości takiej osoby.

Rusza kampania społeczna Rehasportu

Kampania społeczna Rehasportu – „Medycyna ruchu” – będzie polegać nie tylko na informowaniu o tym, jak ważna w życiu jest aktywność fizyczna. Regularnie odbywać się będą wizyty w szkołach, na uniwersytetach III wieku, które będą promować i zachęcać do aktywności. Akcję będą wspierać: Polski Związek Żeglarski, Polski Związek Tenisowy, Polski Związek Golfa, Polski Związek Triathlonu, Związek Piłki Ręcznej w Polsce, Polski Związek Hokeja na Trawie, Lech Poznań, Lechia Gdańsk.