Witamy w LIPCU! Najnowszy numer SUKCESU jest już dostępny 🌞 zapraszamy do lektury e-wydania najpopularniejszego magazynu lifestylowego o Poznaniu 🌞  

Organizator:

Teatr Wielki powraca z przytupem

15.09.2023 10:53:14

Podziel się

Wielbiciele opery już w październiku będą mogli zasiąść w fotelach w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Nie mieli takiej możliwości przez dwa sezony, kiedy trwał remont. Największy od ponad 30 lat. Koszt inwestycji to 38 milionów złotych. Co ciekawe, magia opery nie przestała działać, tylko przeniosła się poza mury teatru, wykorzystując różne przestrzenie miasta do swoich działań.

TEKST: Elżbieta Podolska
ZDJĘCIA: Marek Zakrzewski

Otoczeni dźwiękiem
Trwający przeszło dwa lata remont przyniósł Teatrowi Wielkiemu w Poznaniu generalne zmiany w infrastrukturze sceny i kanału orkiestrowego. Poznańska opera jako pierwsza w Europie może pochwalić się immersyjnym systemem dźwięku przestrzennego L-Isa Hyperreal 360 wraz z systemem wspomagania akustyki Ambiance. Dzięki temu podczas spektakli wykreowany zostanie wokół widzów pejzaż dźwiękowy w taki sposób, aby de facto byli otoczeni dźwiękiem. Będzie to efekt porównywalny do kinowego dolby surround. Oczywiście, w czasie spektakli artyści nie będą korzystać ze wsparcia mikrofonów, natomiast dzięki nowym systemom widz będzie słyszał to, co się dzieje na scenie jednakowo dobrze, niezależnie, czy będzie na środku na parterze, czy z boku na III balkonie.

Ponadto dzięki ww. systemom oraz całkowicie zmodernizowanemu oświetleniu nasze spektakle – nie tylko premierowe, ale również i te, które są w naszym repertuarze – staną się jeszcze bardziej atrakcyjne pod względem dźwiękowym i wizualnym i zabrzmią w nowej odsłonie.

Remont w liczbach
Modernizacja sceny była zaplanowana na szeroką skalę i skala zrealizowanych prac jest imponująca. Co uległo zmianie? Oto kilka przykładów:

- wymieniono ponad 800 m2 drewnianej podłogi – wykorzystano do tego drewno sosnowe, w którym słoje są w orientacji poziomej,

- podczas budowy sceny położono ponad 7800 desek,

- zamontowane zostały 42 górne sztankiety, każdy o udźwigu 500 kg (wcześniej 120 kg),

- położono ponad 60 km nowych kabli,

- mechanika sceny wykorzystuje 11 km stalowej liny,

- położono ponad 700 nowych obwodów elektrycznych i 600 regulatorów,

- udźwig roboczy każdej z czterech zapadni zwiększono do 15 ton,

- mechanika sceny będzie sterowana poprzez trzy mobilne pulpity elektroniczne: dwa większe, jeden mniejszy (do ręki), dzięki czemu jedna osoba będzie w stanie obsłużyć cały spektakl od strony mechanicznej;

- napęd śrubowy zapadni został zastąpiony linowym,

- rozbudowano wentylację – wzmocniono system klimatyzacji na scenie oraz założono dwa nowe wentylatory oddymiające, każdy o średnicy 125 cm i mocy 1600 m3/min.,

- poprzez zmianę oświetlenia z żarowego na ledowe zużycie energii na widowni zmniejszy się dziesięciokrotnie.

Powroty
To hasło nadchodzącego sezonu. Ma ono w sobie głębię i mnogość kontekstów. Najbardziej oczywistym powrotem jest ten, na który wszyscy – artyści, zespoły i widzowie – czekają: po dwóch latach remontu scena główna znów jest do naszej dyspozycji. Powrót do siedziby Teatru Wielkiego w Poznaniu budzi wiele emocji również dlatego, że wraca po trudnym czasie pandemii, który wyzwolił kreatywność w przygotowaniu repertuaru online i w kameralnych obsadach, a także pozwolił odkryć nowe ścieżki w dotarciu do widzów, zwłaszcza tych młodych. Do repertuaru powrócą tytuły, które są bliskie każdemu miłośnikowi opery i baletu: „Traviata”, „Rigoletto”, „Wesele Figara”, „Carmen”, „Cyrulik sewilski”, „Skrzypek na dachu”, „Zemsta nietoperza”, „Don Kichot”, „Ślady”, „Don Juan”. Nie zabraknie również propozycji szczególnych, które zbliżają artystów i widzów: Koncert Marszałkowski, Koncert sylwestrowy z balem, Koncerty Noworoczne. Na scenę powrócą też artyści, którzy mieli okazję zaprezentować się w minionych sezonach poznańskiej publiczności, jak choćby światowej sławy reżyser David Pountney, znakomity baryton Artur Ruciński czy dyrygenci: Katarzyna Tomala-Jedynak, Walter E. Gugerbauer.

To także powrót do pięknej tradycji zapraszania do Poznania artystów, którzy na co dzień współpracują z uznanymi teatrami na świecie – pojawią się u nas dyrygenci: Alexei Baklan i Antonello Allemandi, reżyser Gerard Jones oraz choreografowie: Sol León, Paul Lightfoot i Krzysztof Pastor. Dyrekcja i artyści powracają do pomysłów, których realizację pokrzyżowała pandemia (premiera Manon Lescaut) i które są niezbędne w budowaniu relacji z najmłodszą widownią czy seniorami (wycieczki po Teatrze, zajęcia warsztatowe).

Na początek Moniuszko – patron zobowiązuje
Otwarcie sceny to także początek Festiwalu Moniuszki – to swoisty hołd, jaki złożymy patronowi Teatru Wielkiego w Poznaniu. Centralnym punktem Festiwalu będzie gala oficjalnie inaugurująca nowy sezon po remoncie. Gwiazdą wieczoru będzie zaliczany do grona najwybitniejszych barytonów na świecie Artur Ruciński, obok którego wystąpią laureaci Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie.

Usłyszymy również utwór Leszka Możdżera, którego inspiracją jest uwertura fantastyczna „Bajka Moniuszki”. Premierowa prezentacja tego dzieła miała miejsce w 2022 roku w ramach Enea Enter Festival. Podczas Festiwalu nie zabraknie także propozycji dla najmłodszych melomanów: „najnajMoniuszko” to krótka muzyczna opowieść inspirowana pieśnią Moniuszki, zrealizowana z myślą o widzu w wieku 0-3 lat.

Ponadto w Kinie Pałacowym odbędzie się pokaz nagrania spektaklu „Paria” – ta inscenizacja Teatru Wielkiego w Poznaniu, zaprezentowana w Roku Moniuszkowskim, podbiła świat i została nagrodzona operowym Oscarem (International Opera Award w kategorii dzieło odkryte na nowo). W sezonie 2022/2023 koncertowa wersja „Parii” święciła triumfy w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, w Teatrze Wielkim w Łodzi oraz w Filharmonii Berlińskiej. Mocnym akcentem Festiwalu będzie „Straszny dwór” w reżyserii Ilarii Lanzino, utalentowanej włoskiej artystki, doskonale już znanej poznańskiej publiczności.