Poznań miastem przedsiębiorców

11 lutego 2019

ZAPOWIEDZI


Trwa nabór chętnych do udziału w szesnastej już edycji konkursu Poznański Lider Przedsiębiorczości. Dlaczego warto wziąć w nim udział? Pula nagród wynosi łącznie 180 tysięcy złotych, a laureaci poprzednich edycji zgodnie twierdzą, że konkurs dał im rozpoznawalność, a co za tym idzie – większe zyski i pomógł zbudować silną markę. O to czy Poznań wciąż kojarzony jest z przedsiębiorczością i czy ten konkurs wpływa na budowanie tożsamości miasta, pytamy Katarzynę Kierzek-Koperską, Zastępczynię Prezydenta Miasta Poznania.

ROZMAWIA: Joanna Małecka

ZDJĘCIA: Archiwum prywatne bohaterki

Czy Poznań jest przedsiębiorczy?

Jest, ale mógłby być bardziej. Jest to dla mnie wyzwanie na najbliższe miesiące, może lata. Chciałabym zwiększyć postrzeganie Poznania jako miasta mocno przedsiębiorczego.

Dlaczego nie jesteśmy do końca postrzegani jako miasto przedsiębiorcze, skoro kojarzeni jesteśmy z pracowitością?

Wydaje mi się, że na pewnym etapie rozwoju miasta zaniechano tych tematów. Nie chcę tutaj wskazywać winnych, bo nie o to chodzi. Najważniejsze jest, żeby wrócić do miejsca, w którym Poznań będzie kojarzony i utożsamiany z przedsiębiorczością. Każde miasto ma swoją tożsamość: Gdańsk – miasto wolności, solidarności, Kraków – kolebka studentów i kultury, my powinniśmy być miastem przedsiębiorczym.

Był taki okres, kiedy dużo przedsiębiorców przenosiło swoje firmy do gmin powiatu poznańskiego.

Przedsiębiorcy bardzo dobrze wyczuwają klimat panujący w danym miejscu. Być może zabrakło im swego rodzaju otwartości ze strony władz miasta. Musimy z tym skończyć i wdrożyć odpowiednie rozwiązania, ponieważ nie mówimy tylko o wspieraniu kilku firm, ale o budowaniu marki przedsiębiorczości, a więc o wszystkich przedsiębiorstwach funkcjonujących w Poznaniu, a jest ich bardzo dużo.

Co zrobić, żeby było ich więcej?

Należy wspierać innowacyjność, dlatego że jest to trend światowy i przed tym nie uciekniemy. Trzeba zwiększać wynagrodzenia pracowników, wpływy z podatków, które przecież przekładają się na budżet miasta. Żeby budować marki poznańskie, innowacyjność jest niezbędna. Dużo się o tym mówi, ale tak naprawdę przedsiębiorcy nie wiedzą, jak się za to zabrać i zbudować innowacyjną firmę. Naszą rolą jako władz miasta, nie jest budowanie innowacyjności, a wskazanie pewnych ścieżek, trendów rozwojowych. Reszta pozostaje w rękach właścicieli firm.

Czy to oznacza, że pojawi się w Poznaniu jakaś atrakcyjna oferta dla przedsiębiorców, którzy chcieliby ulokować tu swoje firmy?

Taki mam zamiar, ale na razie nie chcę zdradzać swoich pomysłów.

Konkurs Poznański Lider Przedsiębiorczości to jeden z elementów budowania poznańskiej przedsiębiorczości?

Tak, mówimy tutaj o firmach, które funkcjonują na rynku od wielu lat, dobrze się rozwijają. Jest to już szesnasta edycja konkursu organizowanego razem ze Starostwem Powiatowym w Poznaniu, ponieważ cały obszar metropolitalny jest mocno przedsiębiorczy.

Co daje uczestnikom wzięcie udziału w tym konkursie?

Daje tytuł Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości, a więc marki rozpoznawalnej, dającej wsparcie w rozwoju i prestiż na rynku. Mamy też cenne nagrody, ich pula wynosi 180 tysięcy złotych.

Czy uczestników z roku na rok jest więcej?

Tak, uczestników przybywa, ale chcemy jeszcze bardziej rozpropagować ten konkurs, żeby było ich jeszcze więcej.

Nabór na Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości trwa.

Potrwa do 28 lutego. Zapraszam na stronę www.poznan.pl/mim/lidermsp, gdzie można znaleźć wszystkie potrzebne informacje, tam też można zgłosić się do konkursu. Udział w nim jest bezpłatny.

Co trzeba zrobić, żeby wystartować w konkursie?

Laureatem konkursu o tytuł Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości może zostać średni, mały lub mikroprzedsiębiorca oraz startup działający na terenie Poznania lub powiatu poznańskiego, który notuje sukcesy na rynku, posiada ciekawą ofertę, wykorzystuje innowacje i nowoczesne metody organizacji pracy, rzetelnie wywiązuje się ze swoich zobowiązań, a prowadzona przez niego działalność jest przyjazna ludziom i środowisku.

Czym ta edycja różni się od pozostałych?

Na pewno tym, że w tym roku patronem merytorycznym jest firma Grant Thornton, która sprawdzi kondycję finansową firm, które się zgłoszą do udziału w konkursie.

Czy macie kontakt z laureatami poprzednich edycji?

Oczywiście. Wszyscy powtarzają, że dzięki konkursowi stali się bardziej rozpoznawalni na rynku, a to przekłada się na sprzedaż ich usług i budowanie silnej marki.