Wakacje z Kolejami Wielkopolskimi

12 lipca 2019

„Pociąg odjedzie z Dworca Letniego” – usłyszałam z głośników, więc ruszyłam w tamtym kierunku, nie do końca z tego faktu zadowolona. Na miejscu jednak odkryłam galerię zdjęć, która znajduje się tam od niedawna – „Galeria na Letnim”. Fotografie światowego formatu to bardzo miłe zaskoczenie i atrakcyjna forma spędzenia czasu oczekujących na pociąg. Kilka dni później rozmawiam z Dyrektorem Krzysztofem Ryfą i już wiem, że Koleje Wielkopolskie stoją za tym przedsięwzięciem i nie jest to jedyna atrakcja przygotowana dla podróżnych.

 

ROZMAWIA: Dominika Job

ZDJĘCIA: Sławomir Brandt

 

 

Jak wygląda wakacyjna oferta Kolei Wielkopolskich?

Krzysztof Ryfa: Na co dzień wozimy do Poznania, głównie do pracy i szkoły, mieszkańców m.in. Wągrowca, Gniezna, Konina czy też Wolsztyna. Natomiast w okresie wakacyjnym, to mieszkańcy stolicy Wielkopolski mogą wybrać się do atrakcyjnych turystycznie miejsc, np. nad jezioro do Wągrowca, do Kopalni Soli w Kłodawie czy Parowozowni w Wolsztynie. Atrakcją może być Gniezno, gdzie jest piękna Katedra i Muzeum Początków Państwa Polskiego. Sprzyjamy także rowerzystom, gdyż w każdym składzie jest kilka stanowisk wyposażonych w specjalne uchwyty, gdzie można przypiąć rowery.

Czy przygotowaliście Państwo specjalne oferty dla podróżnych?

Tak, oczywiście. Na przykład dla rodziny lub przyjaciół jest oferta Ty i Raz, Dwa, Trzy. Polega ona na tym, że pierwsza osoba płaci normalną cenę biletu, a druga, trzecia i kolejne tylko 30% ceny. Jeśli ktoś jedzie dużą grupą, która liczy co najmniej 10 osób, można skorzystać z oferty Przejazdu grupowego. Proponujemy wtedy zniżkę 30% dla każdego, a przewodnik grupy jedzie bezpłatnie.

Jest również oferta wszystkich przewoźników samorządowych w Polsce: Wspólny bilet samorządowy. To opcja dla kogoś, kto chciałby w ciągu 24 godzin odbyć wiele podróży. Bilet kosztuje 38 zł i upoważnia do nieograniczonej liczby przejazdów w tym czasie wszystkimi kolejami samorządowymi. Można zatem intensywnie pozwiedzać okolice. Mamy również ofertę 60+ dla seniorów. W ramach tej oferty, osoby, które ukończyły sześćdziesiąty rok życia, przy zakupie jednorazowego biletu mają ulgę 25%, a przy zakupie biletów okresowych, tj. tygodniowych, miesięcznych, kwartalnych – ulgę 10%. Bilety można nabyć w kasach oraz przez Internet na www.biletywielkopolskie.pl.

Czy obserwujecie Państwo wzrost liczby podróżujących seniorów lub rodzin w okresie wakacji?

Generalnie zmienia się przekrój osób podróżujących naszymi pociągami. Zdecydowanie spada sprzedaż biletów okresowych, a wzrasta jednorazowych. Na tej podstawie wnioskujemy, że podróżujący to osoby, które wybierają pojedyncze wyjazdy wycieczkowe. Wzrasta też liczba podróżujących rodzin z małymi dziećmi; w wakacje wydajemy dużo więcej bezpłatnych biletów dla dzieci do lat 4. Jesteśmy przekonani, że bogata oferta kolei aktywizuje mieszkańców Wielkopolski do zwiedzania naszego pięknego regionu. Dlatego też, w okresie wakacyjnym nie zmniejszamy zasadniczo częstotliwości kursowania pociągów; sprzyja to podróżom jednodniowym. Widzimy tego efekty: w każdym z wakacyjnych miesięcy w 2018 roku, przewieźliśmy o ponad 100 tysięcy więcej pasażerów niż rok wcześniej!

Widziałam w ofercie, że podstawiacie specjalne pociągi powrotne przy okazji większych eventów.

Tak, teraz w wakacje mamy trzy takie specjalne pociągi. Pierwszym był pociąg umożliwiający powrót młodym pielgrzymom z Pól Lednickich – Lednica 2019. Umożliwiliśmy uczestnikom widowiska „Orzeł i Krzyż”, odbywającego się w Murowanej Goślinie od 2014 sprawne powroty. Spektakl kończy się przed północą, a więc uruchomiliśmy specjalny pociąg ze stacji Zielone Wzgórze do Poznania, który odjeżdża 6 minut po północy od czerwca do połowy lipca. Obowiązuje wtedy specjalny bilet na przejazd tam i z powrotem, który kosztuje tylko 5 zł. Trzecim specjalnym pociągiem, prowadzonym lokomotywą parową jest Blues Express, który od wielu lat wiezie miłośników muzyki na festiwal. Od 2015 roku Koleje Wielkopolskie są organizatorem tego przejazdu. W tym roku wyruszył 6 lipca, tradycyjnie już z Dworca Letniego w Poznaniu, gdzie przed odjazdem odbył się koncert. W tym roku pociąg zatrzymywał się na stacjach: w Rogoźnie, Chodzieży, Pile, Krajence i Złotowie, gdzie odbywały się koncerty. Sam przejazd pociągiem z lokomotywą parową jest już sporą atrakcją, a dodatkowo każdy przystanek to koncert wliczony w cenę biletu.

Koleje Wielopolskie znalazły ciekawy pomysł na Dworzec Letni.

Sam budynek jest zabytkiem, ważnym dla historii Wielkopolski. To tam 26 grudnia 1918 roku przyjechał Ignacy Jan Paderewski, a jego przyjazd stał się iskrą, zarzewiem wybuchu Powstania Wielkopolskiego. Kulturalne wydarzenia ostatnich miesięcy krążą wokół odzyskania niepodległości, wybuchu i zwycięstwa Powstania Wielopolskiego. Co roku, w rocznicę tego wydarzenia, organizujemy na dworcu inscenizację sławnego przyjazdu do Poznania. Wiedząc, że jest to urokliwy budynek ze swoją ciekawą historią, chcieliśmy, żeby działo się tam coś więcej. Szukaliśmy formuły, aby uatrakcyjnić i ożywić jego wnętrza. Trafiliśmy do Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że miejsce jest idealne do tego, aby cyklicznie urządzać w nim cykl wystaw fotograficznych. Inauguracja Galerii na Letnim miała miejsce 24 maja tego roku. Pierwszą ekspozycją była wystawa pt. „Dziecko 2018”. Obejmowała ona prace artystów z całego świata. Międzynarodowe Jury obejrzało wszystkie fotografie i zaakceptowało do wystawy 84  zdjęcia 79  autorów. Obecnie, do 21 lipca można oglądać wystawę „Moja Wielkopolska”, a zaraz po niej w gmachu dworca zagości wystawa 3 –  „Dramat destrukcji”, wystawa 4 – „Na kolejowym szlaku”. Na Dworcu Letnim można oczywiście kupić bilet, co z punktu widzenia pasażera jest główną jego funkcją, ale można również poczekać na pociąg i miło spędzić czas. Galeria jest czynna w godzinach otwarcia Dworca Letniego, tj. od poniedziałku do soboty, w godz. 6:25–17:45, a w niedziele i święta od 8:00 do 19:15.

Czego oczekują od Was pasażerowie? Czy Koleje Wielkopolskie spełniają te życzenia?

Co roku przeprowadzamy ankietę badania jakości usług i pytamy pasażerów co im się podoba, a co nie. Ku naszemu zadowoleniu, ocena naszych usług w przeważającej części jest pozytywna, natomiast z uwag naszych klientów staramy się wyciągać wnioski i wprowadzać konieczne zmiany. To, czego pasażerowie oczekują, to jak największej częstotliwości kursowania pociągów. Dzisiaj obowiązują nas różne godziny pracy, dlatego im więcej pociągów, tym większa elastyczność dojazdu do i z pracy. Drugą sprawą jest punktualność, która jest niezwykle istotna, ale nie zawsze od nas zależna; wciąż przecież trwają duże modernizacje prowadzone przez PKP PLK, które kiedyś się zakończą, a infrastruktura naszych dworców i otoczenie pozostanie na zupełnie innym poziomie.

Ważne jest także to, że nasze pociągi są klimatyzowane i przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Warto zauważyć, że byliśmy pierwszym przewoźnikiem w Polsce, który wszystkie swoje pociągi wyposażył w defibrylatory, a obsługę cyklicznie przeszkala z ich użytkowania – dzięki temu już dwa razy uratowaliśmy ludzkie życie. Mamy nadzieję, że jeszcze w tym roku do naszej floty dołączy dziesięć nowych, pięcioczłonowych elektrycznych składów, które zostały zakupione przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego. Są także inne aspekty powodujące, że poczucie komfortu i bezpieczeństwa podróżnych wzrasta, np. pełen monitoring. Składy są jednoprzestrzenne, widać obsługę pociągu, nikt nie siedzi sam. Obserwujemy, że zmienia się otoczenie dworców. Coraz częściej, jak np. w Wągrowcu, tworzy się centra komunikacyjne, czyli przy dworcu są parkingi samochodowe, można się przesiąść na autobusy miejskie i PKS. Projekt Poznańskiej Kolei Metropolitarnej jest temu dedykowany – zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów, budowy centrów przesiadkowych, budowy parkingów Park&Ride. Służyć ma to jednemu, by mieszkańcy rezygnowali z komunikacji indywidualnej na rzecz transportu publicznego. Nie wjeżdżają do Poznania samochodami, a dojeżdżają do stacji położonych wzdłuż linii kolejowej, tam zostawiają samochód, wsiadają do często kursującego pociągu Kolei Wielkopolskich i dojeżdżają do Poznania, gdzie korzystają z komunikacji miejskiej na jednym bilecie Bus–Tramwaj–Kolej. Dodatkowo – co najważniejsze  – korzystając z kolei, dbamy o środowisko. Wiele z tych aspektów przekłada się na jakość życia w całej Wielkopolsce, a szczególnie w Poznaniu – mieście, które i tak jest wystarczająco zakorkowane. Dlatego hasła Nie daj się zakorkowaćKoleje łączą Wielkopolskę są nam tak bliskie.