Bardziej i lepiej – potężna moc integracji i wyjazdów biznesowych
04.01.2023 09:26:11
Kiedy najbardziej potrzebujemy motywacji? Gdy wszystko układa się pomyślnie, czy wtedy, gdy dopada nas kryzys? Pozytywna stymulacja pracy zawsze jest wskazana, niemniej jednak, gdy dopada nas biznesowy letarg, wywołany choćby względami ekonomicznymi, warto zadbać o umiejętne przebudzenie. Tak, by na przekór negatywnym okolicznościom chciało się „bardziej” i „lepiej”.
TEKST i ZDJĘCIA: Anna Nowotna – Nadziejko
Jeśli wyjazd integracyjny lub wyprawa typu Incentive Travel kojarzy Ci się z szaleństwem bez umiaru, czas zmienić okulary! Obecnie wyjazdy biznesowe pełnią rolę pełnowartościowych produktów, których zadaniem jest odpowiedzieć na konkretne potrzeby zespołu lub organizacji. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by jedną z intencji była świetna zabawa, jednak priorytetami są zazwyczaj: przeżycie nowych niecodziennych doświadczeń, które mają moc zacieśniania więzi oraz pożegnanie niesłużących starych przekonań (o sobie nawzajem, o współpracownikach, o partnerach biznesowych, o klientach), zbudowanie nowych relacji opartych na zaufaniu i lojalności, rozładowanie napięć czy wzmocnienie identyfikacji z firmą.
Wielofazowe działanie
„Produkt wyjazdowy” ma dość osobliwy cykl życia. Zanim zostanie rozpakowany i skorzystają z niego nabywcy, czyli uczestnicy wyprawy, już przed zakupem pobudza wyobraźnię, dając nadzieję nowych wyjątkowych przygód. Gdy produkt jest „konsumowany”, czyli w fazie wyjazdowej, uruchamia się cała feeria smaków, okazji i okoliczności, które stają się rzadko spotykanymi doświadczeniami. „Produkt wyjazdowy” nie kończy się z chwilą powrotu. To czas zasiewania przez niego nowych biznesowych plonów lub zbierania słodkich owoców wspólnej podróży. W uczestnikach wciąż bowiem żywe są emocje minionej przygody i to one właśnie stają się paliwem uruchamiających w ludziach bieg „bardziej” lub „lepiej”.
Im wcześniej, tym lepiej
Rok mija w oka mgnieniu. Gdy spojrzymy na niego przez pryzmat godzin – a jest ich zaledwie 8760 – zegar w głowie zdaje się przyspieszać jeszcze bardziej. Do takiej refleksji dochodzimy najczęściej teraz, w porze styczniowej, kiedy to otwieramy nowy kalendarz i ze zdumieniem stwierdzamy, że tak niedawno żegnaliśmy lato. Warto więc jak najszybciej zastanowić się nad potrzebami pracowników i kontrahentów. Może to będzie rok nabywania nowych umiejętności, a może rok innowacji lub ważnej zmiany? Każdy z tych celów można umiejętnie wesprzeć poprzez nietypowe działanie wyjazdowe, które pozwoli zakotwiczyć nową myśl biznesową i osiągnąć cel, poprzez odpowiednie zmotywowanie ludzi w procesie jego realizacji.
Na małą i na dużą kieszeń
Wyjazdy biznesowe można organizować zarówno z małym, jak i dużym portfelem. Tu pomaga pomysłowość i doświadczenie, dlatego warto powierzyć to zadanie komuś, kto potrafi, stojąc zupełnie z boku, trafnie zdefiniować potrzebę organizacji i podpowiedzieć, co będzie dla niej bardziej korzystne.
Ekspresowe korzyści
W czym wyjazd firmowy lub biznesowy może być lepszy od rozmowy z biurze? Otóż praktyka pokazuje, że będąc w podróży, czyli zmieniając codzienne okoliczności, zaledwie w kilka godzin można dowiedzieć się o sobie nawzajem lub o firmie kontrahenta więcej niż przez cały rok, odbywając regularne spotkania. Ujawniane są nietypowe zainteresowania, szczególne umiejętności lub ponadprzeciętne wizje. W prosty sposób, tworzone są pomysły (a te najlepsze przychodzą w chwili relaksu!), które później mogą wpłynąć na wzrost wydajności, a co za tym idzie, korzyści finansowe dla firmy.
Pasja i inicjatywa
Pasja i inicjatywa to cechy, które coraz rzadziej towarzyszą nam w pracy. Badania pokazują bowiem, że zaledwie 15% pracowników deklaruje pełen zapał do wykonywania swoich obowiązków. A przecież to właśnie ludzie są największą wartością w każdej organizacji. Ich chęć do działania może więc przyczynić się do sukcesu lub porażki biznesowej. Niestety codzienna rutyna sprawia, że świadomość misji gaśnie, a wszelkie aspiracje wydają się do niczego nie prowadzić. Warto, by nie bagatelizować tego problemu i poprzez wyjazd, na przykład o charakterze integracyjnym, ponownie obudzić w załodze zapał i poczucie odpowiedzialności.
Kilkudniowa integracja czy jednodniowa motywacja?
Nie ma tu jednej słusznej odpowiedzi. Wszystko zależy od potrzeby organizacji. Gdyby jednak przyjrzeć się statystykom, to 85% polskich przedsiębiorców decyduje się na organizowanie wydarzeń o charakterze integracyjnym, z czego 60% stanowią wyjazdy jednodniowe. Proces integrowania i motywowania można przeprowadzić na wiele różnych sposobów. Nasza w tym głowa, by dopasować się do celów, oczekiwań i portfela firmy. Im szybciej przystąpimy do tematu, tym łatwiej znajdziemy sposobność i miejsce w noworocznym kalendarzu.