Organizator:

Branża turystyczna wraca do życia

08.06.2021 11:33:56

Podziel się

Po długim oczekiwaniu turystyka ma szansę wrócić do życia i zacząć odrabiać straty, które spowodowała pandemia COVID-19. Będzie to ogromne wyzwanie, zapewne na lata. Wielkopolska Organizacja Turystyczna od początku pandemii stara się wspierać branżę poprzez liczne działania, o których rozmawiamy z Tomaszem Wiktorem, prezesem WOT.

ROZMAWIA: Joanna Małecka   
ZDJĘCIA: Piotr Jasiczek

Pandemia była dla wszystkich zaskoczeniem, a branża turystyczna jako pierwsza odczuła jej skutki. Na przestrzeni ubiegłego roku sytuacja co chwilę się zmieniała. Jak ten pandemiczny rok wpłynął na branżę turystyczną w Wielkopolsce?

Nie ulega wątpliwości, że pandemia COVID-19 i wynikające z niej obostrzenia sanitarne bardzo mocno zachwiały całą branżą. Jest ona jedną z najbardziej dotkniętych w ciągu ostatnich miesięcy. Miały na to wpływ nie tylko brak możliwości świadczenia usług, ale też niepewność na rynku.

Można to podeprzeć konkretnymi danymi. Na przykładzie bardzo popularnej majówki widzimy spory spadek turystów w obiektach noclegowych. Według GUS, w porównaniu z rokiem 2019, w 2020 mieliśmy w Wielkopolsce spadek z około 200 tys. do zaledwie 30 tys. gości. Jeśli weźmiemy pod uwagę tylko turystów zagranicznych, to było ich mniej w całym 2020 roku o około 1/3 w porównaniu z poprzednim rokiem. Wiele obiektów noclegowych musiało zawiesić swoją działalność lub przekształcić się w izolatoria i hotele pracownicze. Swoją działalność zawieszali lub kończyli także organizatorzy turystyki.

Pamiętajmy, że turystyka to sieć naczyń połączonych. Na braku turystów cierpi również gastronomia, przewodnicy, gestorzy atrakcji turystycznych czy nawet sklepy i stacje benzynowe w popularnych lokalizacjach.

Jak wygląda sytuacja w tej chwili, u progu sezonu turystycznego?

Szczęśliwie przetrwało wiele miejsc i obiektów, które budują turystyczną markę Wielkopolski i mogą być liderami w powrocie do normalności. Cieszy również to, że pomimo kryzysu wiele samorządów nadal postrzega turystykę jako szansę na rozwój.

Cały czas obserwujemy ogromną elastyczność branży turystycznej, która stara się przystosować do dynamicznie zmieniających się warunków. Liczę, że teraz będzie tak samo. Kreatywność w tworzeniu ofert, które jednocześnie są zgodne z rozporządzeniami, a zarazem atrakcyjne dla turystów, jest ogromna. Wierzę więc w sukces.

Czy zatem jest szansa na odbicie?

Może się okazać, że w dłuższej perspektywie Wielkopolska odniesie korzyści z zaistniałej sytuacji. Pandemia przywróciła modę na podróżowanie po Polsce. To wynika nie tylko z zamkniętych granic, ale myślę, że to bardziej długofalowy trend. Wielkopolska już w czasie lockdownu została doceniona przez wielu turystów, jako region z bogatą ofertą aktywnego wypoczynku blisko natury, idealna na camping i caravaning, z malowniczymi miasteczkami i licznymi dobrze zachowanymi pałacami i zamkami.

Warto dodać, że ten rok może być przełomowy zwłaszcza jeśli chodzi o ofertę touroperatorów. W ciągu ostatnich lat udało się nam wzbudzić dość spore zainteresowanie Wielkopolską wśród turystów indywidualnych, ale dopiero teraz obserwujemy prawdziwy boom wśród organizatorów turystyki. Nie tylko Wielkopolska, ale i inne regiony kraju pojawiają się coraz częściej w ofertach.

 

 

Jakie działania, które miały pomóc branży turystycznej, były podejmowane w regionie?

Na początku pandemii, by pomóc branży, WOT zniosła składki członkowskie dla przedsiębiorstw turystycznych oraz skupiła się na dostarczaniu aktualnych i sprawdzonych informacji na temat sytuacji związanej z pandemią. Na naszej stronie internetowej codziennie aktualizowane były informacje dla branży o możliwych formach wsparcia oraz raporty i statystyki. Przygotowaliśmy też informator „Recepta dla Turystyki” z diagnozą sytuacji i wskazówkami, jak planować działania na najbliższe miesiące. Opracowaliśmy go na podstawie światowych badań i analiz, dopasowując do sytuacji w kraju.

Postawiliśmy też na szkolenia i dystrybucję wiedzy. Przy wsparciu Samorządu Województwa Wielkopolskiego zorganizowaliśmy cykl webinariów dla branży turystycznej. Wirtualne spotkania miały dać odpowiedzi na najbardziej palące pytania i pomóc opracować strategię działania w sytuacji pandemicznej.

W momencie zniesienia obostrzeń dotyczących przemieszczania się ruszyła kampania promocyjna „Doczekaliśmy się!”. Obejmowała ona akcje promocyjne w mediach społecznościowych, współpracę w influencerami i mikroinfluencerami, reklamę outdoor i artykuły w prasie tradycyjnej.

A czy udało się zrealizować bieżące działania zaplanowane na 2020 r.?

Mimo ograniczeń udało się działać nie tylko online, ale też „w terenie”. W wakacje braliśmy udział w imprezach plenerowych i realizowaliśmy wizyty studyjne dla blogerów i touroperatorów, a we wrześniu zorganizowaliśmy szkolenie dla pracowników informacji turystycznej.

Kulminacją była konferencja TURYSTA 2020, przeniesiona z kwietnia na październik. Zgromadziła ponad sto osób na sali, a kilkadziesiąt kolejnych śledziło transmisję online. W trakcie panelu dyskusyjnego omówiono sytuację branży w czasie pandemii, a prelegenci skupili się na różnych aspektach rozwoju branży i wyzwaniach przed nią stojących.

W zeszłym roku zrealizowaliśmy też projekt dotyczący turystyki dostępnej. Obejmował on serię szkoleń oraz powstał podręcznik na temat dostosowania oferty i obiektów do wymagań seniorów czy osób niepełnosprawnych. Rozpoczęliśmy także realizację drugiego dużego projektu , którego celem jest wsparcie rozwoju agroturystyki poprzez propagowanie dobrych praktyk i nowatorskich rozwiązań.

A czy pandemia wymusiła jakieś innowacyjne działania?

Nowością jest udział w wirtualnych targach. Dzięki współpracy z Polską Organizacją Turystyczną, Wielkopolska pojawiła się na wydarzeniach w Chinach, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Izraelu i Holandii. To pozwoli otworzyć się na nowe rynki i pozyskać do współpracy osoby do tej pory niedostępne.

Jako pierwsza organizacja turystyczna uruchomiliśmy także otwartą platformę e-learningową na stronie www.szkolenia.wot.org.pl. Pozwoli ona na długofalowe nieodpłatne podnoszenie kwalifikacji kadry turystycznej.

Które z tych działań będą kontynuowane jeszcze w tym sezonie?

Chcemy kontynuować szkolenie kadr turystycznych, zarówno stacjonarne, jak i online oraz webinaria. Na platformie e-learningowej ukażą się kolejne kursy. W dalszym ciągu rozbudowujemy bazę wiedzy i dostarczamy aktualne informacje dla branży. Stawiamy też na współpracę z touroperatorami. W drugiej połowie września odbędzie się kolejna edycja konferencji TURYSTA 2020, z głównym tematem – turystyką wiejską. Planujemy kolejne wspólne działania z POT, w tym promocję turystyki kulinarnej.

Jak ocenia Pan skuteczność podjętych działań?

Musieliśmy na bieżąco modyfikować plan działań, dostosowując się do szybko zmieniającej się sytuacji. Wiele zadań realizowaliśmy zdalnie, a część w innym dogodniejszym terminie. Uważam, że naszą najważniejszą rolą było umożliwienie wymiany wiedzy i informacji oraz zapewnienie możliwości podnoszenia kompetencji w momencie przestoju. W obu przypadkach otrzymaliśmy pozytywny feedback od przedstawicieli sektora. Pomimo obaw o przyszłość turystyki, liczba członków WOT nie stopniała wskutek kryzysu, a nawet wzrosła w ubiegłym roku o blisko 10%. Wielkopolski sektor turystyczny dostrzegł potencjał, jaki tkwi we wspólnym działaniu i wzajemnym wsparciu.

Proszę zdradzić chociaż część planów Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej na ten rok.

W najbliższym czasie rozpocznie się kampania promocyjna „Wielkopolska to tak blisko”, skierowana do mieszkańców sąsiednich regionów. W czerwcu będziemy realizować wizyty studyjne dla dziennikarzy. Na ukończeniu jest nowy folder „Wielkopolska – kemping, karawaning, biwak” i trwają prace nad kolejnymi pozycjami wydawniczymi. Wspólnie z Samorządem Województwa Wielkopolskiego oraz TV Asta zrealizujemy kolejne odcinki programu „Wielkopolska Travel”. W dalszym ciągu będziemy też realizować różne inicjatywy z Polską Organizacją Turystyczną i jej zagranicznymi ośrodkami. Także już dziś zapraszam do udziału w kolejnej edycji ogólnopolskiej konferencji TURYSTA 2020 w Poznaniu, która odbędzie się 23 września.