Organizator:

CYFROWE PRZYSPIESZENIE

31.03.2021 11:05:56

Podziel się

Konieczność ograniczenia kontaktów społecznych wywołana pandemią wymusiła przyspieszenie cyfryzacji w PKO Banku Polskim. Nowe produkty i rozwiązania są doceniane nie tylko w kraju, ale także za zagranicą – bank zwyciężył w rankingu Finnoscore 2020 i został europejskim liderem cyfrowej bankowości. Przemysław Marchwicki, dyrektor Makroregionu Korporacyjnego w Poznaniu, zdradza czemu PKO Bank Polski zawdzięcza tę pozycję, jak chce ją utrzymać i jak oddziałuje na lokalny rynek.

ROZMAWIA: Klaudyna Bogurska-Matys
ZDJĘCIA: Rafał Kaczmarek

Bez wątpienia rok 2020 był dla PKO Banku Polskiego przyspieszeniem cyfrowej transformacji i walki z Covid-19.

Przemysław Marchwicki: PKO Bank Polski jest coraz bardziej mobilny, innowacyjny i cyfrowy, a digitalizacja procesów i usług jest dla nas priorytetem. Od lat uczestniczymy w przedsięwzięciach mających istotne znaczenie dla krajowej gospodarki. Finansujemy znaczące inwestycje, angażujemy się w procesy naprawcze oraz wspieramy rozwój firm. Z naszymi klientami byliśmy od początku Covid-19, m.in. włączyliśmy się w prace nad systemem dystrybucji środków z Tarcz Finansowych. W tym miejscu zaznaczę, że najwięcej wniosków o subwencje w PKO Banku Polskim złożyły firmy m.in. z województwa wielkopolskiego, a bank został liderem w dystrybucji środków z Tarczy Finansowej PFR 1.0 zarówno pod względem wartości przekazanych środków, jak i liczby firm, które otrzymały pomoc. Włączyliśmy się także w dystrybucję środków z Tarczy Finansowej 2.0 oraz pomocy dla firm udzielanej przez BGK.

Jakie usługi bank wdrożył dla firm w czasie pandemii?

Z myślą o bezpieczeństwie klientów pracujemy nad rozwiązaniami, które ułatwiają zdalny kontakt oraz obsługę spraw bankowych w czasie pandemii, więc z pewnością przełomem była usługa wideorozmowy z doradcą. Byliśmy też jednym z pierwszych banków, który wprowadził opcję podpisywania dokumentów kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Zakres jego stosowania dotyczy współpracy m.in. z klientami korporacyjnymi i samorządowymi.

A Automarket to także odpowiedź na potrzeby rynku?

Chcemy, aby nasi klienci mogli załatwiać swoje codzienne sprawy bezpiecznie i bez wychodzenia z domu. Umożliwia to Automarket – pierwsza w Polsce bankowa platforma do zakupu samochodów nowych i używanych. Są one przez nas sprawdzone, mają minimum rok gwarancji i różne opcje finansowania. Korzystając z oferty PKO Leasing można wybrać wynajem długoterminowy. Dostępny jest też leasing dla firm, specjalna oferta Autopożyczki PKO Banku Polskiego oraz opcja zakupu za gotówkę.

Jak jeszcze wpieracie klientów w tych trudnych czasach?

Doradzamy i edukujemy. Zależy nam, aby pomóc przedsiębiorcom dostosować się do dynamicznych zmian zachodzących w działalności biznesowej, dlatego dla klientów korporacyjnych wystartowaliśmy z inicjatywą „To się liczy”. Są to spotkania online m.in. z analitykami naszego banku, podczas których dyskutujemy o gospodarce, trendach, perspektywach dla polskich firm. Wiedzę na temat prowadzenia biznesu przekazujemy też podczas webinariów „Dzień dobry Biznes”. Rozwijamy również portal www.wspieramyeksport.pl, gdzie udostępniamy informacje gospodarcze o potencjalnych rynkach zbytu, wskazówki jak zbudować strategię firmy oraz jak dobrać odpowiednie produkty finansowe.

Udostępniliście klientom Opportunity Network. Co to za narzędzie?

To cyfrowa platforma o globalnym zasięgu, która umożliwia nawiązywanie relacji biznesowych. W Polsce mogą z niej korzystać wyłącznie zaproszeni klienci firmowi PKO Banku Polskiego. Na platformie można kupować i sprzedawać produkty, usługi, nieruchomości. Są na niej dostępne oferty 35 tys. wyselekcjonowanych firm ze 140 krajów.

Jakie macie plany na 2021 rok, żeby utrzymać pozycję lidera?

Na pewno chcemy dalej się rozwijać wykorzystując potencjał chmury. Pozwoli to na zwiększenie efektywności i szybkości wdrożeń informatycznych, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego bezpieczeństwa.

Ale przecież nie samym światem wirtualnym żyje człowiek.

Oczywiście! Dlatego wspieramy projekty na przykład z obszaru ochrony środowiska naturalnego.

To zapewne inicjatywy ogólnokrajowe.

Tak, ale bank dba również o rozwój tego regionu. Obsługujemy województwo wielkopolskie i miasto Poznań. Współpraca dotyczy nie tylko kwestii czysto finansowych, ale opiera się na doradztwie m.in. w zakresie realizacji inwestycji. Współfinansowaliśmy projekt spalarni śmieci w Poznaniu. Dzięki niej Poznań skutecznie odpowiada na współczesne potrzeby z zakresu ochrony środowiska. Na terenie Wielkopolski Wschodniej powstaje, współfinansowana przez nas, jedna z największych farm fotowoltaicznych w kraju.

Nie mniej ważne od ekologii są też nauka czy rekreacja.

Zgadza się, dbamy również o relacje z mieszkańcami regionu i angażujemy się w projekty ważne z ich punktu widzenia. Są to imprezy sportowe jak: Cavaliada, PKO Poznań Maraton i PKO Poznań Półmaraton. Bliskie są nam także inicjatywy kulturalne realizowane w ramach Spotkań z Arcydziełem Biblioteki Raczyńskich czy Międzynarodowego Festiwalu Filmów Młodego Widza Ale kino! Wspieramy od lat wydarzenia w poznańskich teatrach i filharmonii, a także projekty edukacyjne, jak np. Kolorowy Uniwersytet Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Zatem nie pozostaje mi nic innego jak życzyć Państwu kolejnych sukcesów i ciekawych projektów.

Dziękuję bardzo.