Najnowszy numer SUKCESU już dostępny 🌞 Sukces po poznańsku to najpopularniejszy magazyn lifestylowy o Poznaniu 🌞  

Organizator:

Równy start dla każdego

Podziel się

Stworzył wyjątkowe miejsce dla dzieci z autyzmem i z innymi wyzwaniami rozwojowymi. Przedszkola i szkoły, których jest pomysłodawcą, gwarantują kompleksowe wsparcie dzieciom będącym w spektrum zarówno pod kątem zdrowotnym, jak i edukacyjnym. Wiedząc, że każde dziecko jest inne i ma inne potrzeby, znalazł sposób, by zapewnić im równy start w przyszłość. O tym, jak wieloaspektowe oddziaływanie terapeutyczne i nauka wzmacniają kompetencje dzieci z autyzmem, rozmawiamy z doktorem Mateuszem Romanowskim, założycielem szkół i przedszkoli „Równy Start”.

 

ROZMAWIA: Karolina Michalak

ZDJĘCIA: Agata Jesse Obiektywnie

[Współpraca reklamowa]

Rehabilitacja dzieci i dorosłych, opieka okołoporodowa, medycyna rodzinna, ale także szkoły i przedszkola znajdują się w ofercie WCF Zdrowie, Medycyna, Edukacja. Opowiedz o Waszej działalności medycznej i edukacyjnej.

Mateusz Romanowski: Zajmujemy się kompleksową rehabilitacją, a z naszych usług może korzystać każdy, niezależnie od wieku. W naszych placówkach edukacyjnych, przedszkolach i szkołach „Równy Start”, pracujemy nad tym, żeby każda osoba z autyzmem i specjalnymi wyzwaniami rozwojowymi miała większe szanse. Leczenie, usprawnianie i edukacja najmłodszych to jeden z naszych najważniejszych celów. Cały zespół WCF wie i rozumie, że każda osoba jest inna i może mieć różne problemy i potrzeby. Dla mnie najważniejszą wartością WCF jest zespół i każdy ze specjalistów osobno. To oni zajmują się naszymi podopiecznymi, prowadzą rehabilitację i naukę. Jest jeszcze jedna ważna rzecz. Otoczenie, w którym odbywa się edukacja. Wszystkie budynki i pomieszczenia naszych palcówek zostały zaprojektowane, dostosowane i wykonane tak, żeby były przyjazne dla dzieci z autyzmem i innymi wyzwaniami rozwojowymi.

Co to znaczy, że musieliście dostosować lokale do Waszych potrzeb?

Placówki oświatowe dla osób z niepełnosprawnościami muszą spełnić szereg warunków. To regulują przepisy. Ale nawet gdyby ich nie było, to i tak nasze placówki byłyby dostosowane, bo rozumiemy, jakie potrzeby mają osoby, które wspieramy i widzimy, że to działa. Podjazd dla wózków inwalidzkich czy odpowiedni rozstaw drzwi wydają się oczywiste i większość z nas wie, że to jest potrzebne w przestrzeni publicznej. Ale to nie wszystko. Dbamy o odpowiedni dobór kolorów, tak aby w żaden sposób nie rozpraszały uwagi i nie wzmagały negatywnych emocji u dzieci. Wybieramy materiały, z których są wykonane meble i pomoce dydaktyczne tak, żeby były przyjazne. Wszystkie sale są dostosowane pod kątem sensorycznym, tak aby zapewniały dobre doświadczenia, angażowały wszystkie zmysły i sprzyjały aktywnemu uczeniu się i właściwej rehabilitacji.

 

Opowiedz o tym, jakie terapie prowadzicie dla podopiecznych?

W tych placówkach nasz zespół prowadzi rehabilitację dzieci, na którą składają się m.in. fizjoterapia obejmująca kinezyterapię, czyli leczenie ruchem, integracja sensoryczna, logopedia, neurologopedia, trening umiejętności społecznych, trening regulacji emocji, terapia ręki czy pomoc psychologiczna. Posługujemy się takimi metodami, jak m.in. PNF, NDT Bobath, czyli technikami neurorehabilitacyjnymi, które angażują pacjenta w proces terapii. Te metody oddziałują na układ nerwowy, żeby lepiej go zregenerować, wykorzystują plastyczność mózgu. To holistyczne działanie, w którym ważne jest i ciało, i umysł.

Ale mówiąc o holistycznym działaniu, masz na myśli także edukację rozumianą jako realizację obowiązku szkolnego?

Tak. Poza działaniami terapeutycznymi i całym pakietem zajęć niezbędnych do prawidłowej rehabilitacji w naszych przedszkolach i szkołach podstawowych „Równy Start” realizujemy normalną podstawę programową. Program tych placówek jest tak przemyślany, żeby łączyć leczenie, opiekę dzieci z autyzmem i innymi wyzwaniami rozwojowymi z nauką. Zajęcia odbywają się codziennie, a do każdego z podopiecznych podchodzimy indywidualnie, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. W zależności od uwarunkowań wynikających ze specyfiki problemów łączymy dzieci w grupy od trzech do pięciu osób. Ta zasada umożliwia maksymalną koncentrację uwagi nauczycieli i terapeutów na każdym z dzieci.

Do kogo skierowane są Wasze placówki?

W zależności od oddziału leczymy i prowadzimy rehabilitację zarówno dzieci, jak i osób starszych. W każdym budynku szkoły i przedszkola mamy sale zajęciowe i pomieszczenia do rehabilitacji, integracji sensorycznej i terapii dedykowanych dla poszczególnych podopiecznych.

Czy takie połączenie sprawdza się?

Jak najbardziej. Rodzice cenią sobie to, że zapewniamy ich pociechom całodzienną opiekę, zarówno pod kątem rehabilitacji, jak i edukacji. Dzięki takiemu rozwiązaniu oszczędzają czas, ponieważ nie muszą wozić dzieci po ośrodkach zlokalizowanych w różnych częściach miasta.

 

Gdzie działacie?

Nie ograniczamy się tylko do terenu Poznania i jesteśmy również w mniejszych miejscowościach, w których jest zapotrzebowanie na specjalistyczne placówki. Czyli nie trzeba daleko dowozić dzieci, jesteśmy blisko. Przedszkola w Poznaniu, Śremie, Witaszyczkach k/Jarocina, Kostrzynie Wielkopolskim i Golinie k/Konina. Szkoły w Śremie i Kostrzynie Wielkopolskim.

Jak zaczynacie współpracę z rodzicami?

Wiem, że wybór placówki dla dziecka, które ma szczególne potrzeby rozwojowe, to ważna decyzja. Dlatego każdemu rodzicowi, który stoi przed jej podjęciem, proponujemy takie działanie: zadzwońcie do nas, umówimy się na 2–5-dniowy okres próbny, w czasie którego na początku w obecności rodziców, potem bez nich, sprawdzimy, jak dziecko adaptuje się do otoczenia i naszej kadry.

Co Was wyróżnia?

Jesteśmy jedną z niewielu jednostek w Wielkopolsce, która dokonuje diagnozy spektrum autyzmu. WCF ma zespół specjalistów, takich jak: pedagog, psycholog i fizjoterapeuta, którzy wspólnie i na podstawie przeprowadzonych badań mogą taką opinię wystawić. Dzięki niej rodzice lub opiekunowie prawni uzyskują uprawnienia do korzystania z dotacji i specjalnych placówek oświatowych. Po drugie, prowadzimy całoroczną rekrutację, w każdej chwili możemy przyjąć nowego ucznia/przedszkolaka. Po trzecie w ramach czesnego oferujemy: alpakoterapię, dogoterapię, bajkoterapię, gimnastykę korekcyjną, fizjoterapię, logopedię, trening umiejętności społecznych oraz terapię pedagogiczną. Oczywiście nie mamy swoich zwierząt, ale współpracujemy z różnymi osobami, które prowadzą działalność w zakresie zooterapii i jeździmy do nich z naszymi podopiecznymi. Robimy to, ponieważ przebywanie ze zwierzętami wywiera dobroczynny wpływ na dzieci i wspomaga rehabilitację ruchową oraz umysłową. Ponadto jako WCF wspieramy charytatywnie kluby rugby, taekwondo, hokeja i boksu. Dzięki temu zarówno trenerzy, jak i zawodnicy wspierają proces rehabilitacji w naszych placówkach.

 

W jaki sposób?

Przychodzą i opowiadają o swojej pasji i motywacji, czasami dzieciaki są zapraszane na treningi, podczas których mogą podejrzeć zawodników i spróbować pod okiem profesjonalisty swoich możliwości w danej dyscyplinie. Dla dzieciaków to jest spora atrakcja, gdy mogą np. zobaczyć hokeistę w pełnym rynsztunku lub stanąć na macie z zawodnikiem.

Z kim jeszcze współpracujecie?

Naszymi partnerami merytorycznymi są Uniwersytet Medyczny w Poznaniu, Akademia Wychowania Fizycznego oraz Wyższa Szkoła Edukacji i Terapii. Ponieważ na rynku nie było wystarczającej liczby specjalistów, zajmujących się rehabilitacją dzieci, dbamy o to, by edukować terapeutów z różnych specjalności, podnosić ich kompetencje i wiedzę. Studenci z tych uczelni przychodzą do nas w ramach zajęć i uczą się od naszych terapeutów. Często także te osoby znajdują u nas potem zatrudnienie. Oczywiście my sami też się szkolimy, cały czas podglądamy nowinki i śledzimy, co i jak robią najlepsi na świecie.

Ale edukacja najmłodszych to nie jedyna forma kształcenia, jaką podejmujecie.

Jesteśmy znani w środowisku z organizacji specjalistycznych szkoleń i konferencji. Z jednej strony inicjujemy spotkania ekspertów i wydarzenia dla szerokiego grona odbiorców zainteresowanych zdrowiem. Takim właśnie otwartym wydarzeniem adresowanym do nauczycieli, terapeutów, rodziców i opiekunów jest Child Śrem, które odbędzie się 21 września. Konferencja poświęcona zostanie zdrowiu psychicznemu dzieci, a wśród prelegentów znajdą się specjaliści z całej Polski, którzy podzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. Zapraszamy do WCF.