Mamy to u siebie - Juan Carreño de Miranda "Wniebowzięcie"
19.06.2024 12:41:09
Raczyński kupił to dzieło w 1852 roku w Madrycie. Początkowo znajdowało się w ołtarzu głównym kościoła Alcorcon. Teraz Mamy to u siebie! w Muzeum Narodowym w Poznaniu.
ZDJĘCIE: Muzeum Narodowe w Poznaniu
TEKST: Elżbieta Podolska
Juan Carreño de Miranda Wniebowzięcie lata 70. XVII w. ol Pł. 320X225 cm FR
Joan Carreño de Miranda jest jednym z najwybitniejszych malarzy hiszpańskiego baroku, reprezentantem szkoły madryckiej. W 1671 roku został malarzem królewskim i następcą Velazqueza na dworze Filipa IV i Karola II, a także oficjalnym portrecistą Marianny Austriackiej.
Obraz Wniebowzięcie to bardzo efektowne i chyba najznakomitsze dzieło namalowane przez artystę w szczytowym okresie swojej twórczości.
W obrazie wyraźnie widać podział na dwie strefy: profanum – wypełniona przez grupę apostołów towarzyszących Marii w „zaśnięciu” i sacrum z momentem wniebowzięcia. Moment odejścia Marii jest zepchnięty niejako na margines uwagi. Dzięki pozom apostołów ich wzniesionym oczom i rękom widz prowadzony jest ku postaci Marii unoszonej przez Putta aniołków do nieba. Trzymają one w rękach białą lilię symbolizującą niewinność, błękitnego irysa oznaczającego nadzieję i wiarę, palmę – symbol triumfu oraz wieniec chwały. Nad głową Marii błyszczy nimb z korony gwiaździstej. Artysta mistrzowsko połączył rebensowski dynamizm sceny z weneckim przepychem barwnym oddanym w ultramarynie płaszcza Marii czy czerwieni i żółci szat apostołów.
Co ciekawe Carreño powtórzył postać Marii w innym Wniebowzięciu, znajdującym się w muzeum Bilbao.